06
sep
09

Jazz Repertoire: de les van Ernst Glerum

Enige tijd geleden was ik bij een jamsessie, waar een kleine combo het nummer “Softly as in a morning sunrise” vertolkte. Met alle respect voor de musici, maar de interpretatie was om te huilen vond ik. Het nummer werd uitgevoerd in een soort hardbop uptempo variant. Niet om aan te horen. Waarom niet ?

In juli 2008 nam ik deel aan de Summer Jazz Workshop van het Conservatorium van Amsterdam. Die hele week was bassist Ernst Glerum onze vaste docent van de klas. Ernst doceerde: ” musici luisteren niet naar de tekst van een compositie en kennen die dus niet. Terwijl de tekst juist bedoeld is om uit te drukken wat de componist bedoelde”.  Ernst demonstreerde dit, gezeten achter de piano, aan de hand van een bluestekst. Wij moesten deze tekst voordragen, moeilijk, moeilijk. Ernst deed het daarna over en liet horen hoe tekst en muzikale expressie in feite een geheel vormen. Hij liet horen hoe de muziek uitdrukking gaf aan de tekst, die natuurlijk zoals het een blues betaamd, ging over “pain and loneliness”. Zo zouden jazzmusici moeten omgaan met een compositie denk ik.

Hieraan moest ik denken toen ik “Softly……. ” in die jamsessie hoorde. Het nummer werd in 1928 gecomponeerd door Sigmund Romberg en Oscar Hammerstein II voor de musical “New Moon”.  Romberg schreef het nummer in 2/4 als een tango ! Men denkt dat de tekst van Hammerstein zijn toen persoonlijk moeilijke periode verwoordde. De tekst vergelijkt het begin van een liefdesaffaire met zonsopgang en het begin van een nieuwe dag. Maar ook het einde van een liefde met zonsondergang en het einde van de dag. Met zinnen als ” gay and tender love came to me” en ” a burning kiss is sealing the vow that all betray” . En wat te denken van “the passions that kill love” en “softly as in an evening sunset”

Ik kan met de beste wil van de wereld niet ontdekken hoe hier een bop uptempo versie bij past. Een medium “slepend” tempo of zelfs een bossa zou heel goed kunnen. Op You Tube zie ik heel veel van dit soort interpretaties die niets meer met de oorspronkelijke compositie en tekst te maken hebben. Het schijnt dan alleen te gaan om het “anders” te doen en dat leidt tot de meest idiote versies.

Daarom moeten we de les van Ernst Glerum ter harte nemen, verdiep je in de tekst en melodie en zoek daar een vorm bij die recht doet aan zoals het ooit was bedoeld.

Zie http://www.ernstglerum.nl en http://www.jazzstandards.com


1 Response to “Jazz Repertoire: de les van Ernst Glerum”


  1. 1 Robert
    september 8, 2009 om 11:41 pm

    Toch paradoxaal eigenlijk dat gevoelige muziek wordt vastgelegd in statische, emotieloze noten. Wellicht de kern van het probleem 🙂 Leuk stuk!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


Follow Bob's Jazz Blog. on WordPress.com

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 307 andere volgers

About Bob Van Eekhout

Bob van Eekhout drummer Jazz Trio JazzTraffic

Nederlands Jazz Archief

Logo Nederlands Jazz Archief

Van-Ons.nl WordPress Development

Van-Ons.nl WordPress Development & Training

JazzTraffic Trio. Uw Jazzband voor een gezellige sfeer en goede achtergrondmuziek

Jazz Trio JazzTraffic

%d bloggers liken dit: