10
Mei
10

Jazz Marketing: Jazzdag Amersfoort 2010

Jazzvrienden, op vrijdag 7 mei werd in Amersfoort weer de Jazzdag georganiseerd, als voorloper van het festival. Overdag werden een aantal interessante seminars gegeven in stadscafe “De Observant” en ’s avonds waren op een aantal locaties in de stad zogenaamde showcases te zien, waarbij een aantal geselecteerde bands in opkomst hun kunnen aan den volke konden tonen. Zo waren te zien het Tim Langendijk Trio, het Folkert Oosterbeek Trio, het Artvark Saxophone Quartet, Jungle Boldie en de Eef van Breen Group.Helaas kon ik die showcases niet bezoeken maar kon ik overdag wel drie seminars volgen die me interessant leken in het kader van de serie Jazz Marketing op dit blog.

Seminar “Wat leveren cultuurbezuinigingen per saldo op ?.

Dit eerste seminar leek me marketingwise interessant omdat jazzmusici hier te maken krijgen met een zogenaamde “beperkende randvoorwaarde”. Immers jazzmusici zijn voor een deel afhankelijk van subsidies die worden verstrekt aan fondsen, podia en evenementen maar hebben op dat subsidiebeleid niet of nauwelijks invloed.

De algemene conclusie van dit seminar kan kort worden samengevat. Onder druk van het Nederlandsse begrotingstekort worden enorme bezuinegingen verwacht en helaas staat de sector Cultuur bovenaan het lijstje. Dat betekent concreet een grote impact op het jazzleven in Nederland. Per saldo leveren bezuinigingen minder optredens op en dat betekent dat de doorsnee jazzmuzikant daar behoorlijk wat impact van zal ondervinden. Helaas het is niet anders. De verwachting is niet dat er met de kaasschaaf gewerkt zal worden maar dat er echte keuzes “die wel en die niet” zullen worden gemaakt. We moeten het afwachten maar het is een somber beeld.

Qua marketing betekent dit dat de marktvraag krimpt, het aanbod gelijk zal blijven of stijgen want de opleidingen op conservatoria gaan immers gewoon door. Je zult als jazzmusicus dus op de een of andere manier met marketing aan de slag moeten, wil je nog iets kunnen bereiken. Opvallend was wel in dit kader dat ik op de seminars die ik bezocht nauwelijks musici heb gezien.Waarschijnlijk is dit voor velen nog een ver van mijn bed show maar dan zullen ze toch op relatief korte termijn met de neus op de feiten worden gedrukt.

Seminar:”TimBoodle prsenteert:Nederlanders en hun muzikale voorkeuren, markt en marketing inzichten”

Dit seminar was het hoogtepunt van de dag. Voor zover mij bekend is nog nooit enig professioneel marktonderzoek gedaan naar muziek in het algemeen en jazz in het bijzonder. Dat was deze keer anders. Het onderzoek werd uitgevoerd door TimBoodle eigenaar en oprichter Arno Prins. En Arno weet waar Abraham de mosterd haalt want hij werkte voor A.C. Nielsen het grootste en bekendste onderzoekbureau ter wereld.Helaas kregen we geen handout van Arno maar dat was te begrijpen want hij leeft hiervan. Echter gewapend met notitieboekje en pen heb ik toch het een an ander kunnen vastleggen.

Aanpak.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder een populatie van 7800 volgens de CBS norm, hetgeen wil zeggen een onderzoek dat een representatieve dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking vertegenwoordigt. De kern van het onderzoek ging om twee vragen 1) wie bent u ?, dus demografische gegevens zoals geslacht, leeftijd, woonplaats etc. en 2) wat is uw favoriete muziekgenre ?.

Ik heb ze niet allemaal kunnen noteren maar de meest voorkomende muzieksegmenten kwamen langs zoals, pop, rock, klassiek, country western, blues, metallic, jazz enz. Voor wat de jazz betreft moest eerst gedefinieerd worden wat jazz nu eigenlijk is en wat daar wel en niet onder valt. Daarvoor werden drie jazzexperts ingehuurd om dit te definieren. Ik heb niet alle segmenten kunnen noteren maar de belangrijkste kwamen langs zoals bop, hardbop, swing, smooth, acid, free enfusion. Wat er uitdrukkelijk niet onder werd gerekend was easy listening, crooners en big bands.

Profiel van de jazzliefhebber.

Arno liet ons voor een deel uitslagen van het onderzoek zien en jazz is in dit kader het belangrijkste. Als je nu demografische gegevens koppelt aan muziekvoorkeuren ontstaat er een profiel. Eerst wat algemene gegevens. Op basis van de steekproef kwam eruit dat 8% van de Nederlandse bevolking van jazzmuziek houdt. Concreet betekent dit 1 084 000 jazzliefhebbers. Om een eerste scheiding qua leeftijd te maken kun je concluderen dat 10% van de jongeren van jazz houdt en dat bij de 60 plussers dat 20% is. Bij de jazzliefhebbers zijn de mannen in de meerderheid en vrouwen (44%) dus in de minderheid.

En dan het profiel, dat is een belangrijk gegeven in de marketing want dat is dus je zogenaamde doelgroep:
1) Hoogopgeleide mannen en vrouwen vanaf 30 jaar houden van jazz. Dit betekent dat bijvoorbeeld de bruiloftenmarkt voor jazz musici weinig te bieden heeft.
2) Er wordt verondersteld dat de hoge opleiding een relatie heeft met het feit dat jazzmuziek, zeer algemeen gesteld, complexer is dan bijvoorbeeld Jan Smit.
3) De hoogopgeleiden bestaan voor een deel uit wiskundigen, IT-ers, sociale wetenschappers, bestuurders en transport en logistiek professionals.
4) Jazzliefhebbers lezen kwaliteitskranten als het NRC, Volkskrant of het Parool.
5) De meeste jazzliefhebbers wonen in Noord / Zuid – Holland en Utrecht. In het Oosten van het land zijn er relatief weinig liefhebbers.
6) Vrouwelijke jazzliefhebbers houden meer van vocale jazz dan mannen. Bij vrouwen zijn populair bv. Sarah Vaughn, Billi Holiday maar ook Stan Getz.Bij mannen scoort Dizzy Gillespie erg goed.
7) Liefhebbers van Dixieland zitten overwegend in het Noorden en Zuiden van Nederland en zijn voornamelijk te vinden onder de 50 plussers.
8) De jongere jazzliefhebbers richten zich voornamelijk op Acid Jazz en Jazz Funk.
9) Bij de 55 – plussers doet ook Swing het erg goed.
10) Opmerkelijk is dat Soul liefhebbers ook van jazzmuziek houden.
11) Jazzliefhebbers houden ook van pop, blues en klassiek
12) Van de 70 plussers is 1 op de 5 een jazzliefhebber.
13) Jazzliefhebbers zijn over het algemeen optimistisch van aard (vinden ze zelf) en veranderingsgezind.

Belangrijk is ook dat mensen muziek uit hun jeugd meenemen, hetgeen verklaart dat groepen als Beatles, Stones en Elvis nog altijd enorm populair zijn. Tot zover de cijfers. Het bevestigd voor een groot deel wat we al vermoedden maar dat wordt nu gestaafd door professioneel onderzoek

Uitstekend werk van TimBoodle en voorman Arno Prins. Tot zover dit bericht over de JazzDag. Volgende aflevering nog een verlag van het seminar over sponsoring onder het motto: “Love for Sale ?”



0 Responses to “Jazz Marketing: Jazzdag Amersfoort 2010”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


Follow Bob's Jazz Blog. on WordPress.com

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 307 andere volgers

About Bob Van Eekhout

Bob van Eekhout drummer Jazz Trio JazzTraffic

Nederlands Jazz Archief

Logo Nederlands Jazz Archief

Van-Ons.nl WordPress Development

Van-Ons.nl WordPress Development & Training

JazzTraffic Trio. Uw Jazzband voor een gezellige sfeer en goede achtergrondmuziek

Jazz Trio JazzTraffic

%d bloggers liken dit: