13
mei
10

Jazz Marketing: Jazzdag Amersfoort 2010 (deel 2)

Ja jazzvrienden, jullie hadden nog een verslag tegoed van het derde seminar: “Music & Business: Love for Sale ?”

Ik denk dat ik echt met m’n neus in de boter viel nu ik een serie over jazzmarketing ben gestart (voorzover ik weet bestaat deze marketingvorm nog niet) en deze seminars op de Jazzdag voorbij zag komen. Dit stemt mij hoopvol want ik denk echt dat de jazzwereld in problemen gaat komen als er niet actie wordt ondernomen door de musici.

Zoals in het eerste artikel al geschetst en lees er de kranten en partijprogramma’s maar op na, cultuursubsidies gaan straks met het fenomeen “botte bijl” te maken krijgen. Is dat erg ? Persoonlijk en daarom schrijf ik deze artikelen, denk ik van niet. Want het zal de jazzwereld noodzaken tot innovatie en tot meer publiekgericht denken. Laten we niet vergeten, onze jazzhelden van de dixieland, swing, bop, hardbop en bebop kregen geen cent subsidie en moesten hun karige bestaan opbouwen met een gig hier en een gig daar.

Dat betekent niet dat we geen oog moeten hebben voor de sociaal – economische positie van de jazzmusici in Nederland zoals beschreven in mijn vorige blog artikel hierover. Integendeel, dat is een punt van zorg want we moeten zuinig op ze zijn en er gebeurt heel veel in Nederland dat van belang is voor de ontwikkeling van de jazz. En we willen zeker geen leger van musici scheppen die alleen overleven (althans muzikaal gezien) dankzij drugs en vervolgens fysiek het loodje leggen of in de rij staan voor bijstand.

Het betekent wel dat bij een krimpende vraag, gelijkblijvend of stijgend aanbod er wel iets ondernomen moet worden. Want in dit soort omstandigheden komen er ijzeren economische wetten aan de oppervlakte waar zelfs de meest begaafde jazzmusici niet onderuit kunnen.Een relatief beperkte vraag versus een relatief hoog aanbod, ja je hoeft geen economie voor gestudeerd te hebben om te weten wat daar van komt. Ergo, het is een misverstand om te denken dat er commercieler gedacht moet worden wat velen zien als de oren laten hangen naar de consument. Nog afgezien van het feit dat daar marketingwise niets op tegen is, is dit niet aan de orde. Wat wel aan de orde is, is INNOVATIE. Goed het was een wat lange inleiding, maar dit is wel waar het om draait denk ik.

Sponsoring ?

Vijftig jaar geleden was sportsponsoring nog geen gemeengoed. Ajax speelde zonder shirtreclame, de Tour de France bestond uit landenploegen en bedrijven wisten waarschijnlijk helemaal niet wat sponsoring betekende. Dat is nu wel anders. Dan is de vraag, wat kan sponsoring doen voor de jazzwereld ? Dat was het onderwerp dat Jan Willem Klein Willink van Music2Business en Erik Ruts van Sponsorbrein aan ons presenteerden.

Jan Willem Klein Willink

Uitgangspunt is dat bedrijven sponsoren om associaties op te roepen en versterken. Als je aan Ajax denkt, denk je aan Aegon, als je aan wielrennen denkt, denk je aan de Rabo Bank enzovoort. En andersom. Met de verwachting dat je als consument in voorkomende gevallen voor dat merk of bedrijf kiest als je de keuze hebt. En natuurlijk speelt imago een rol. ABN-AMRO doet aan tennis en KLM aan golf. Met andere woorden er wordt iets opgeroepen in de hersenen dat die bedrijven met top en kwaliteit associeert. Die bedrijven zullen geen korfbal gaan sponsoren, met alle respect voor de korfballers in ons land.

Een sponsor zoeken en vinden

Een aantal uitgangspunten werden door beide heren geformuleerd. Op de eerste plaats hoe vinden we een sponsor, of beter hoe vinden we die niet ? De eerste stap is te gaan zoeken in het eigen netwerk, dat biedt de meeste kansen. Ga geen brieven schrijven naar Heineken, Philips of Aegon, dat gaat niet werken. Maar een sponsor zoeken in je eigen netwerk is het beste.

Dat sluit aan de bij de tweede eis: je moet je sponsor persoonlijk kennen en daar contact mee aangaan. Dat zijn de eerste twee grondregels van het spel. Dat betekent dus wel dat je, zoals met alles in business, moet investeren in je netwerk en wat te bieden moet hebben. Ik kan uit eigen ervaring opmerken dat dit werkt, zo heb ik zelf een sponsor gevonden voor een project waar ik mee bezig ben en dat traject voldeed aan deze twee grondregels. Ik kom daar nog wel op terug.

Sponsorings concepten.

Het eerste concept dat we kregen voorgeschoteld was de kern van sponsoring. De sponsor heeft klanten, een imago, relaties en een product of dienst. De muziek biedt publiek, uitstraling, soort muziek en sfeer. Hoe simpel het ook moge klinken, die twee werelden bijelkaar brengen is de essentie. Met andere worden er ontstaat een relatie tussen sponsor en gesponsorde en die relatie moet geactiveerd worden. Niet zo makkelijk maar dit is het denkmodel. Simpel gezegd, niet zo gemakkelijk uitvoerbaar.

Het tweede concept betreft dat van de “sponsor voedselketen”. Onderaan de keten staat de onbekende musicus, band of artiest. Tweede op de ladder staan de locale festivals en evenementen, daarvan zijn er vele in Nederland. Boven aan de ladder staan de landelijke evenementen, zoals bijvoorbeeld de Robeco Zomerconcerten. Het zal duidelijk zijn dat naarmate men lager op de ladder staat, de attractiviteit om gesponsored te worden afneemt.

Uitvoering.

Als men een sponsor heeft gevonden dan gaat het dus om het activeren van de relatie met de sponsor. Een wijze raad van beide heren: beperk de relatie niet tot het opplakken op folders, banners en websites van logo’s maar om het daadwerkelijk aangaan van een relatie. Dat kan op vele manieren, bijvoorbeeld het regelmatig informeren over activiteiten die de musicus of band gaat ondernemen, feedback van optredens, ga met je band een voorstelling doen op de bedrijfslocatie van de sponsor. En niet te vergeten, meet wat de inspanningen hebben opgeleverd. Verzamel krantenknipsels, webpages, verslagen, foto’ s met de sponsor in beeld enz.
Want als je dat niet hebt en de sponsor vraag na enige tijd om een evaluatie en je kunt niets laten zien zien, dan is de kans groot dat de sponsoring eindigt.

Want waar het uiteindelijk om draait is dat de sponsor beschikt over middelen, marketing en een imago en dat wil koppelen aan de fans, publiek, exposure en uitstraling van de musicus of band. En dan zijn we weer terug bij de inleiding: de opgeroepen associatie die uiteindelijk de doelgroep van de sponsor stimuli aanreikt.

Dat was in een nutshell wat beide heren aandroegen voor de geinteresseerde luisteraar. Het zijn een aantal basisstappen maar oneindig belangrijk om een stap in dit moeilijke traject te maken. En waarschijnlijk bittere noodzaak in de komende tijd.


0 Responses to “Jazz Marketing: Jazzdag Amersfoort 2010 (deel 2)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


Follow Bob's Jazz Blog. on WordPress.com

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 307 andere volgers

About Bob Van Eekhout

Bob van Eekhout drummer Jazz Trio JazzTraffic

Nederlands Jazz Archief

Logo Nederlands Jazz Archief

Van-Ons.nl WordPress Development

Van-Ons.nl WordPress Development & Training

JazzTraffic Trio. Uw Jazzband voor een gezellige sfeer en goede achtergrondmuziek

Jazz Trio JazzTraffic

%d bloggers liken dit: