26
jun
10

Marketing en Jazz: Amsterdam huilt waar het eens heeft gelachen (3)

Alto Jazz Cafe

Jazzvrienden, dat wordt even doorbijten deze aflevering, want geen muziek onderwerp deze keer. Ik ga verder met de case study en dan is het handig om de eerste twee delen van deze serie nog even te herlezen.

Nu de situatie in Amsterdam in kaart is gebracht wordt het tijd die data eens te analyseren tegen een bekend marketing model, namelijk “de vijf krachten” van marketing goeroe Michael Porter. Het doel van dit model is om te kunnen bepalen in hoeverre een bepaalde markt aantrekkelijk is voor een nieuwe aanbieder. Die aantrekkelijkheid wordt dan bepaald door b.v. winst en omzet potentie. Dat model ziet er zo uit in schemavorm:

Vijf krachten midel Porter

1.De macht van de leveranciers.

In deze context te begrijpen als de macht van de musici. Dat wil zeggen of musici macht hebben om een gunstige positie ten opzichte van de afnemers te kunnen innemen. Die gunstige positie vertaald zich dan in goede gage en vergoedingen, duur van de speeltijd, publiciteit en eventueel vervolg optredens. Daar kunnen we kort over zijn. In de vorige afleveringen constateerden we al dat de Amsterdamse jazzscene een “buyers market” is. Als je een nationale beroemdheid bent in de categorie Beets,  Reijs, Borstlap, Herman of Noordijk of een buitenlander met een top reputatie, heb je macht. Anders niet, punt uit, voor jou een ander (substitutie).Want macht betekent vanuit de afnemer gezien de mogelijkheid om veel publiek te trekken (dus omzet en winst) en dan kun je als musicus eisen stellen.

2.De macht van de afnemers.

De macht van afnemers, dus horeca, theaters en culturele instellingen is enorm. Er is een beperkt aantal van aanbieders en een groot aanbod van musici.  Er zijn hoegenaamd geen zogenaamde “overstapkosten” voor de aanbieders indien ze andere musici of een andere band contracteren. Als een optreden is afgelopen is de dienst geleverd en geconsumeerd, instrumenten worden ingeladen en op naar de volgende.

3. De mogelijkheden voor substituut diensten.

Helaas voor de musici, maar hier zijn legio mogelijkheden. Binnen het jazzgebied zijn er verschillende stromingen, zoals mainstream, bebop, cool, smooth, blues, dixieland, fusion enzovoorts. Een afnemer kan dus kiezen uit een groot en verschillend aanbod. Maar er zijn ook andere substituten voor handen. Vanaf het draaien van jazz CD’s in de horeca (goedkoop) of het inzetten van een DJ. Theaters kunnen naast jazz ook kiezen voor klassiek, cabaret en toneel.

4.De dreiging van nieuwe toetreders tot de markt.

Voor de afnemers van jazzmuziek is de dreiging relatief klein. Nieuwe theaters worden zelden geopend en als ergens een horecazaak in Amsterdam jazz gaat brengen betekent dat niet dat bij bestaande zaken de tent direct leegloopt. Die hebben vaak een reputatie en vast publiek en je moet het wel heel erg bont maken wil je dat verspelen.

5. Interne concurrentie.

Hier komen we wellicht aan het meest essentiele element want de interne concurrentie tussen jazzmusici is moordend. Daar zijn ook alle voorwaarden voor geschapen zoals uit voorgaande punten blijkt. Afnemers hebben nauwelijks of geen overstapkosten, als je geen topartiest ben maar een gewone muzikant (hoe goed opgeleid ook) ben je niet onderscheidend dus of Piet of Kees speelt, het maakt niet uit. Beroepsmusici zijn gelijkwaardig aan elkaar en elk jaar leveren de Conservatoria weer horden nieuwe musici af. En dat bij een markt die nauwlijks groeit.

Tot zover het model van Porter. Wordt vervolgd.


0 Responses to “Marketing en Jazz: Amsterdam huilt waar het eens heeft gelachen (3)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


Follow Bob's Jazz Blog. on WordPress.com

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Voeg je bij 313 andere volgers

About Bob Van Eekhout

Bob van Eekhout drummer Jazz Trio JazzTraffic

Nederlands Jazz Archief

Logo Nederlands Jazz Archief

Van-Ons.nl WordPress Development

Van-Ons.nl WordPress Development & Training

JazzTraffic Trio. Uw Jazzband voor een gezellige sfeer en goede achtergrondmuziek

Jazz Trio JazzTraffic

%d bloggers liken dit: