02
sep
10

Jazz Marketing:” Amsterdam huilt waar het eens heeft gelachen” (4)

Jazzcafe Casablanca - Zeedijk

Voor de aandachtige lezer die deze serie over jazzmarketing heeft gevolgd zal na het lezen van aflevering 3 en de analyse aan de de hand van Michael Porter’s vijfkrachten model zo goed als duidelijk zijn dat voor jazzmusici de markt een heleboel “uitdagingen” kent. Bedrijfsmatig gezien zou je vanwege de analyse wellicht nooit in die markt moeten stappen maar bij musici werkt dat nu eenmaal anders. Passie en liefde voor muziek en instrument zijn hele andere rationalen dan omzet en cashflow. En zo hoort het ook maar duidelijk is dat een goede boterham verdienen in de jazzmuziek maar voor enkelen is weggelegd.

Dan komt direct de vraag op: “waarom wel die enkeling en waarom niet die vele anderen ?”. Onder het motto “velen zijn geroepen en maar weinige zijn uitverkoren” is daar wel een globale verklaring voor te geven dunkt mij. De bekende (Nederlandse) jazzmusici die een goede boterham verdienen zijn op de eerste plaats grote talenten die met virtuoos spel en specifieke kenmerken die het publiek aanspreken aan de top komen. Maar talent alleen is niet genoeg en aan de top blijven is ook een uitdaging. Veelal zie je dat toppers met veel doorzettingsvermogen blijven studeren, zich muzikaal vernieuwen en een goed gevoel voor commercie hebben. En natuurlijk een peilloze passie voor het vak hebben.

Goed voorbeeld is pianist Michiel Borstlap die aanvoelt wat het publiek wil maar toch een eigen “twist” aan zijn muziek geeft en bijvoorbeeld een aantal persoonlijke sponsors heef kunnen strikken. Die financiele support samen met zijn gevoel voor commercie, aankleding en uitstraling en natuurlijk hard werken en studeren zijn de belangrijkste ingredienten voor zijn succes.

Michiel Borstlap

Overigens weet de jazzwereld maar moeilijk om te gaan met commercie. Het wordt vaak gezien als een vies woord want het bekent voor velen concessies doen aan het publiek en de diehards voelen daar helemaal niets voor en nemen jazz als pure kunstvorm, of het publiek het leuk vindt of niet. Maar als er brood verdiend moet worden moet er ook worden verkocht en dat vraagt om commercieel beleid. Laten we eens zien wat de mogelijkheden zijn die zich aandienen op basis van de product / markt matrix van Ansoff.  Een model dat al lang dienst doet in de marketing maar door zijn  simpelheid nog even doeltreffend is voor commerciele beleidsvorming.

Marktpenetratie.

De eerste optie in de Ansoff matrix en het doel is om met een bestaand product een bestaande markt te veroveren. Zoals we gezien hebben in aflevering 3 van deze serie is dat een moeilijk begaanbaar pad. De enige manier om dit te bewerkstelligen lijkt om opgenomen te worden in het virtuozenleger en volgens geleerden betekent dat minimaal 10 000 uur studeren waarbij de tijd niet wordt besteed om studiestof te herhalen maar waarbij de lat steeds hoger wordt gelegd. Daarnaast zijn veel netwerken en aan de weg timmeren erg belangrijk.

Marktontwikkeling.

De tweede optie in de Ansoff matrix heeft als doel om met een bestaand product een nieuwe markt te veroveren. Gechargeerd zou dit kunnen betekenen om bijvoorbeeld jazzgigs te gaan verkopen op een kermis. De essentie is om zogenaamde non-customers tot customer te maken. Dat vraagt veel energie en commerciele creativiteit. In de praktijk wordt dit toegepast waarbij te denken valt aan bijvoorbeeld jazz saxofonisten die in samenwerking met een DJ een gecombineerd programma brengen van funk en jazz en daarmee verassende nieuwe sounds brengen en…een nieuw publiek aantrekken.

Productontwikkeling.

Hieronder wordt verstaan het verkopen van een vernieuwd product aan bestaande klanten. Een goed voorbeeld hiervan is jazzpianist Peter Beets die zijn publiek verschillende programma’s voorschotelt zoals “Chopin meets the Blues” of “Blues goes Latin”, “Van Bach tot Blues” en “Blues goes Latin” en zodoende programma’s bouwt voor zijn vaste schare jazzliefhebbers. Of saxofonist Benjamin Herman die naast zijn programma met de New Cool Collective een theaterprogramma brengt in samenwerking met Jules Deelder. Dit zijn allemaal vormen van productontwikkeling die gericht zijn op een bestaand publiek en door concurrenten worden gehanteerd en  een goede strategie zijn om “in de markt” te blijven.

Diversificatie.

Tenslotte de laatste optie in de Ansoff matrix die staat voor diversificatie. In deze context kan hieronder kan worden verstaan een musicus die les gaat geven of met een bijbaan een geheel ander beroep gaat uitoefenen.

Dit model van Ansoff is een simpele tool om op korte termijn een strategie te ontwikkelen om in de jazzmarkt een positie in te kunnen nemen.

Bijzondere aandacht verdient sponsoring die voor wat betreft de jazzmuziek nog in de kinderschoenen staat. Sponsorgelden kunnen worden aangewend om binnen de gekozen strategie websites of  events te ontwikkelen en investeringen in instrumenten en apparatuur te doen. Meer over jazzsponsoring vind u op deze site https://bobvaneekhout.wordpress.com/2010/05/13/jazz-marketing-jazzdag-amersfoort-2010/

Business Modelling.

In de huidige  uitdagende en zeer concurrerende jazzmarkt is de vraag in hoeverre studenten die aan het conservatorium afstuderen opgeleid zijn om aan deze uitdaging het hoofd te bieden en  een commerciele positie in te kunnen nemen  en inkomen te verwerven. Daarom zal ik in de volgende aflevering in detail ingaan op business modelling. Dit is een pragmatisch maar ook systematisch proces dat al door veel  bedrijven wereldwijd wordt toegepast maar zeker gebruikt kan worden voor muziekmanagement.


0 Responses to “Jazz Marketing:” Amsterdam huilt waar het eens heeft gelachen” (4)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


Follow Bob's Jazz Blog. on WordPress.com

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Voeg je bij 313 andere volgers

About Bob Van Eekhout

Bob van Eekhout drummer Jazz Trio JazzTraffic

Nederlands Jazz Archief

Logo Nederlands Jazz Archief

Van-Ons.nl WordPress Development

Van-Ons.nl WordPress Development & Training

JazzTraffic Trio. Uw Jazzband voor een gezellige sfeer en goede achtergrondmuziek

Jazz Trio JazzTraffic

%d bloggers liken dit: