20
Sep
10

Broadway Musicals (10): Porgy and Bess (2)

 

Hoofdrolspelers Anne Brown en Todd Duncan van de eerste Porgy and Bess uitvoering

 

In het nieuwe programma “Swingin’ Musicals’ van het jazztrio JazzTraffic en jazzvocaliste Colette Wickenhagen besteden we aandacht aan de musical “Porgy and Bess” . We brengen de compositie “It ain’t necessarily so”. Voor meer informatie over dit programma raadpleeg https://bobvaneekhout.wordpress.com/category/jazztraffic-trio/ op dit blog.

In het eerste deel van Porgy and Bess op dit blog las U een stuk geschiedenis van dit levenswerk van Gershwin. In dit deel aandacht voor de inhoud en het onvergetelijke “Summertime”

Summertime

Naar het schijnt heeft enige tijd geleden jazzcafe Alto in Amsterdam een Summertime “verbod” afgekondigd. Ik kan me dat goed voorstellen want iedereen die zich “zangeres” noemt heeft wel op enigerlei wijze deze Gershwin compositie meedogenloos om zeep geholpen, waarschijnlijk niet gehinderd door enige kennis van de oorsprong en context van dit prachtstuk.

Componist George Gershwin verbleef niet voor niets enige tijd in het Zuiden van de Verenigde Staten om de locale sfeer te proeven en kennis te maken met de zwarte bevolking, hun taal en gewoontes. Mede daardoor heeft hij de landerig warme sfeer, de blues maar ook de achterliggende dreiging van racisme zo goed kunnen raken in de muziek. In feite is Porgy and Bess  meer een volksopera dan een musical geworden. Toen de musical in 1935 op de planken kwam heerste er in de VS nog steeds rassenscheiding en was de invloed van de Ku Klux Klan immer voelbaar onder de oppervlakte van de Amerikaanse maatschappij. Een volksopera met een bijna geheel zwarte cast en een joodse componist en tekstdichter moet in die kringen een gruwel zijn geweest.

“Summertime” is een slaapliedje  (There’s a’nothing can harm you, With daddy and mamma standing by) dat in de eerste act van de opera wordt uitgevoerd. Een mooie uitvoering die recht doet aan Gershwin’s compositie is te zien en te beluisteren op onderstaand filmpje. Een uitvoering van Miles Davis met een simpel arrangement van Gil Evans. De ingetogen tonen van Davis worden ondersteund door een zich herhalend thema met dwarsfluiten in de hoofdrol, dat meedeint op de harmonieen van de melodielijn. Daaronder een simpel swingende contrabas en drums zonderr franje.

Synopsis

Tekstdichter en broer Ira Gershwin bediende zich bij het schrijven van de teksten van zoveel mogelijk zuidelijk dialect, getuige titels en teksten als “I got plenty o’ nuttin’, I hates yo’ struttin’ style, What you want wid Bess ? en I loves you Porgy”.

Porgy is een kreupele bedelaar in de wijk Catfish Row in Charleston (South Carolina), waar hij verliefd wordt op Bess die de vriendin is van Crown, een heetgebakerde en geweldadige man. Tijdens een partij dobbelen doodt Crown een man en slaat op de vlucht. Dan komt drugsdealer Sportlin’ Life op de proppen die ook verliefd is op Bess en haar probeert over te halen met hem mee te gaan naar New York. Bess weigert en gaat samenwonen met Porgy die haar goed behandeld. Tijdens een picknick komt Crown weer boven water en dwingt Bess met hem mee te gaan. Een paar dagen later keert ze weer terug naar Porgy. Wederom probeert Crown haar terug te halen maar deze komt het tot een gevecht met Porgy die Crown doodt. Daarom zit Porgy in de gevangenis en komt wederom Sportin’ Life om de hand van Bess vragen. Hij brengt haar onder invloed van drugs en op die manier neemt hij haar mee naar New York. Als Porgy uit de gevangenis komt is Bess verdwenen en hoort hij dat ze naar New York is vertrokken. Porgy gaat dan op reis om haar te zoeken maar weet niet waar New York ligt ………..

Luister en kijk naar het volgende filmpje van Lady Day in een versie van “I Loves You Porgy” die je doet huiveren en Gershwin tot grote tevredenheid zou hebben gestemd. Bess verklaart haar liefde aan Porgyy en vraagt hem haar te beschermen tegen de wrede Crown

Bronnen:

Keyser H, Geniuses of the American Musical Theatre, ISBN 978-1-4234-6275-0, 2009 Applause Theatre and Cinema Books.

Green Stanley, Broadway Musicals Show by Show, ISBN 978-1-55783-736-3, 2008 Hal Leonard Corporation

Bloom K, Vlastnik F, Broadway Musicals, The 101 Greatest Shows of all Time, ISBN 978-57912-313C, 2004 Black Dog & Leventhal Publishers,Inc.


0 Responses to “Broadway Musicals (10): Porgy and Bess (2)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


Follow Bob's Jazz Blog. on WordPress.com

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 307 andere volgers

About Bob Van Eekhout

Bob van Eekhout drummer Jazz Trio JazzTraffic

Nederlands Jazz Archief

Logo Nederlands Jazz Archief

Van-Ons.nl WordPress Development

Van-Ons.nl WordPress Development & Training

JazzTraffic Trio. Uw Jazzband voor een gezellige sfeer en goede achtergrondmuziek

Jazz Trio JazzTraffic

%d bloggers liken dit: