03
Okt
10

Broadway Musicals (13): “A Damsel in distress” en James Bond die haar redt.

In het programma “Swingin’ Musicals’ van het jazztrio JazzTraffic en jazzvocaliste Colette Wickenhagen besteden we aandacht aan de film “A damsel in distress” . We brengen de George en Ira Gershwin compositie “A foggy day”. Voor meer informatie over dit programma raadpleeg https://bobvaneekhout.wordpress.com/category/jazztraffic-trio/op dit blog.

Bovenstaande scene komt uit de RKO film die in 1937 werd uitgebracht met de naam “A Damsel in distress“. De film is bijzonder om een aantal redenen. Op de eerste plaats is daar natuurlijk de geniale act van Fred Astaire die zelf altijd de choreografie deed en dus ook van dit nummer. Op de melodie van ‘Nice work if you can get it” geschreven door George en Ira Gershwin die de muziekscore voor de film schreven, voert Astaire dit nummer uit in een briljante mix van drum en tapdance.

Op de voorgrond v.l.n.r. Fred Astaire,Ginger Rogers, George Gershwin, staand achter hem met bril Ira Gershwin

Op de tweede plaats is bijzonder dat de scene in 1 shot is opgenomen en voor het eerst de “inzoom” techniek werd gebruikt, zeer bijzonder voor die tijd. En tenslotte voor de drummers, zie de piepkleine hi-hats die vooraan staan en in die periode zo werden gebruikt omdat er toen nog niet met sticks op werd gespeeld. Astaire eindigt het nummer met een sprong uit stand op beide hihats. Dat zie je niet meer tegenwoordig.

De  titel “A damsel in distress” is verouderd engels en een verbastering van het franse woord “demoiselle “hetgeen jonge dame betekent. Het is een oud en bekend thema dat veel gebruikt wordt in film, toneel en kunst. Gebruikelijk gaat het om een beeldschone jonge dame die wordt opgejaagd door een schurk of een monster en wacht tot een held haar komt redden. Een thema dat bijvoorbeeld in een aantal James Bond films prominent aanwezig is  (The spy who loved me) maar ook in de Duizend en 1 Nacht sprookjes en de geschiedenis van Saint Georg die een prachtige dame redt uit de klauwen van een draak.

De film is gebaseerd op een boek van P.G. Wodehouse uit 1919 en heeft dit thema als rode draad. Een compositie uit de film die onsterfelijk mag worden genoemd is “A foggy day in London Town”. Klik op onderstaande link om de versie te beluisteren van Colette Wickenhagen en The JazzTraffic Trio.

A Foggy Day In London Town – (G.Gershwin – I.Gershwin) -Colette Wickenhagen & The JazzTraffic Trio – Swingin’ Musicals programma.

Foto: Bob Bronshoff

Maar hoe goed de muzikale en filmische prestaties ook waren, de film werd overschaduwd door de dood van componist George Gershwin, die op 11 juli 1937 om 10.35 uur op 38-jarige leeftijd overleed aan een hersentumor, toen de opnamen voor de film nog in volle gang waren.

De eerste tekenen deden zich voor eind 1936 toen George last kreeg van duizelingen toen hij bij de kapper zat. Tijdens een concert kort daarna speelde hij een paar verkeerde noten, iets dat hem nooit gebeurde. Een medisch onderzoek bracht niets anders aan het licht dan stress en vermoeidheid. Maar de klachten verergerden en George liet bestek uit zijn handen vallen, gooide glazen om en kon geen piano spelen. Eerst dacht men nog aan een psychisch probleem maar George kreeg in Juli 1937 een aanval en begon enorm te trillen en werd naar een ziekenhuis gebracht.

Daar aangekomen viel hij in coma en pas toen werd geconstateerd dat hij een grote en kwaadaardige hersentumor had. Met steun van de president en het White House werden in allerijl twee neurochirurgen opgeroepen maar het was al te laat. George Gershwin overleed in coma en kon geen afscheid meer nemen. Hij was inmiddels een nationaal icoon, was verliefd op muziek om het te schrijven, te dirigeren en om het te spelen. Hij liet geen mogelijkheid onbenut om te spelen, of het nu een openbaar concert of  een privefeest was.

Zijn allerlaatse compositie was “Our Love is here to stay” uit de film Goldwyn Folies, een productie die George en broer Ira in voorbereiding hadden en in 1938 in premiere ging. Zijn laatste van bijna zevenhonderd composities. Hier in een wonderschone uitvoering van Nat King Cole.

Bron: Keyser,H – Geniuses of the American musical theatre, Applause Theatre and Cinema Books, 2009 – ISBN 978 – 1-4234-6275-0


0 Responses to “Broadway Musicals (13): “A Damsel in distress” en James Bond die haar redt.”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


Follow Bob's Jazz Blog. on WordPress.com

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 307 andere volgers

About Bob Van Eekhout

Bob van Eekhout drummer Jazz Trio JazzTraffic

Nederlands Jazz Archief

Logo Nederlands Jazz Archief

Van-Ons.nl WordPress Development

Van-Ons.nl WordPress Development & Training

JazzTraffic Trio. Uw Jazzband voor een gezellige sfeer en goede achtergrondmuziek

Jazz Trio JazzTraffic

%d bloggers liken dit: