13
okt
10

Broadway Musicals (14): Babes in Arms en de verdwenen Valentijn.

In het programma “Swingin’ Musicals’ van het jazztrio JazzTraffic en jazzvocaliste Colette Wickenhagen besteden we aandacht aan de musical “Babes in Arms” . We brengen de Richard Rogers en Lorenz Hart compositie “The Lady is a Tramp”. Voor meer informatie over dit programma raadpleeg https://bobvaneekhout.wordpress.com/category/jazztraffic-trio/op dit blog.

De musical “Babes in Arms” betrof voor het theaterpubliek een nieuwe kennismaking met het werk van Richard Rogers en Lorenz Hart. Qua muziekscore is dit wellicht hun meest geinspireerde productie met een ongekend aantal hits zoals “Where or When, Johnny One Note, The Lady is a Tramp en My funny Valentine” en elke compositie heeft wel zijn eigen verhaal.

 

Poster 1937

 

De musical ging op 14 april 1937 in premiere in het Shubert theater op Broadway. Aanvankelijk liep de verkoop stroef maar vanaf Juli 1937 ging het beter lopen en werden er 289 voorstellingen gehaald. De kaartjes deden $ 3,85 per stuk en dat was matig geprijsd omdat er geen grote musicalsterren waren gecontracteerd. Maar de productie sloot af met winst en zou voor Rodgers en Hart de grote doorbraak op Broadway betekenen.

 

Shubert Theater - Broadway - New York

 

De samenwerking tussen Rodgers & Hart werd wel moeizamer. Tekstdichter Lorenz Hart leedt  aan zijn homosexuale geaardheid en vluchtte in de drank en sex, verdween soms wekenlang en niemand wist waar hij was. Aanvankelijk smetteloos gekleed in dure pakken verscheen hij steeds meer in slobberige kleren als hij in het openbaar verscheen.

Een absoluut muzikaal hoogtepunt in de musical was “My funny Valentine”, maar nadat de show was gestopt verdween dit nummer geheel uit beeld bij zangers en musici. Dat was ook de Broadway mentaliteit: “the show is over; let’s move on to the next one”. In de kleinere New Yorkse cabarets werden dit soort nummers nog wel gebracht maar slechts voor een klein publiek. Met “My funny Valentine” ging het niet anders. Totdat…….. het nummer in handen kwam van Chet Baker. Ziehier het verhaal zoals te vinden op Chet’s tribute website:

” In James Gavin’s Book, Deep in a Dream, he tells the story of how Carson Smith, bassist for the Gerry Mulligan Quartet, found this then-obscure piece in a song book. He thought it would be a great ballad for the band to try. Chet loved it. Gavin writes: “…he played the tune as written, stretching out its slow, spare phrases until they seemed to ache. His hushed tone drew the ear, it suggested a door thrown open on some dark night of the soul, then pulled shut as the last note faded. … The song fascinated Baker. It captured all he aspired to as a musician, with its sophisticated probing of a beautiful theme and its gracefully linked phrases, adding up to a melodic statement that didn’t waste a note.” “My Funny Valentine” became Baker’s signature tune; he first recorded it in 1952 as a member of the Gerry Mulligan Quartet and then dozens of times after that. His 1953 recording on the album entitled My Funny Valentine on the Blue Note label reached the top of the Billboard charts and introduced Baker as a singer; prior to that he was known as an instrumentalist.”

Chet Baker nam het nummer in 1952 op met het kwartet van Gerry Mulligan en het werd zijn herkenningsmelodie. In 1953 nam hij een album op met de titel “My funny Valentine” en was daarop voor het eerst als zanger te horen. Frank Sinatra had het nummer ook opgepakt en nam verschillende versies op in 1953, 1957 en 1962. Vervolgens bracht Miles Davis het in 1954 en in 1964 in een beroemde live versie. Zo werd deze prachtige compositie van Richard Rodgers aan de vergetelheid ontrukt.

Ik vond onderstaande fantastische versie op alleen piano, mooie harmonieen en met zacht touche gespeeld. Wonderlijk genoeg staat niet aangeven wie de pianist is. Heel mooi gedaan.

Bronnen:

Keyser H, Geniuses of the American Musical Theatre, ISBN 978-1-4234-6275-0, 2009 Applause Theatre and Cinema Books.

Green Stanley, Broadway Musicals Show by Show, ISBN 978-1-55783-736-3, 2008 Hal Leonard Corporation

Bloom K, Vlastnik F, Broadway Musicals, The 101 Greatest Shows of all Time, ISBN 978-57912-313C, 2004 Black Dog & Leventhal Publishers,Inc


0 Responses to “Broadway Musicals (14): Babes in Arms en de verdwenen Valentijn.”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


Follow Bob's Jazz Blog. on WordPress.com

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Voeg je bij 313 andere volgers

About Bob Van Eekhout

Bob van Eekhout drummer Jazz Trio JazzTraffic

Nederlands Jazz Archief

Logo Nederlands Jazz Archief

Van-Ons.nl WordPress Development

Van-Ons.nl WordPress Development & Training

JazzTraffic Trio. Uw Jazzband voor een gezellige sfeer en goede achtergrondmuziek

Jazz Trio JazzTraffic

%d bloggers liken dit: