23
Mrt
11

Recensie: Dasha Skorokhodova met Quality Time

Jazzvrienden en vriendinnen, deze recensie schreef ik voor het zojuist verschenen nummer van Hifi Video Test Magazine – HVT 3/2011

Een nieuw geluid in de Nederlandse jazz scene komt van zangeres Dasha Skorokhodova uit de Oekraine. Na  haar studie aan het Conservatorium van Moskou trok Dasha naar Nederland omdat onze jazzwereld op een zodanig niveau is dat hier meer te bereiken valt dan in Rusland. Een begrijpelijke stap en goed voor Nederland want Dasha is een groot talent.

Het begrip nieuw geluid in deze is betrekkelijk want Dasha verzorgt al enige tijd optredens en jamsessies in het land, waaronder die in “Gouden Hooft” in de Haag. Onder regie van de Beets Brothers heeft ze een fraaie CD gemaakt met de titel “Quality Time” . De Beets Brothers hebben een grote vinger in de pap want broer Marius stond aan de knoppen, broer Peter is de uitvoerend producent en broer Alexander trad op als executive producer en had dus het laatste woord in het geheel. Je kunt het slechter treffen lijkt me.

De CD is gevuld met standards uit het American Songbook en dat betekent enerzijds een risico en anderzijds is dat safe play. Een risico omdat nummers als Nice Work if You can Get it, Love me or Leave me en You’d be so nice to come home to al door alle groten op deze aarde zijn  uitgevoerd en het publiek een breed referentiekader heeft waar je als musicus of zangeres of je wilt of niet, mee wordt vergeleken en uiteindelijk op wordt afgerekend.

Safe play omdat het American Songbook voor het grote publiek een feest der herkenning is en je vaak relatief makkelijker succes boekt met bekend repertoire dan met (eigen) originele composities. Daar moet het productieteam een afweging maken en gezien de investeringen is dat geen gemakkelijke keus want er bestaat niet zo iets als nummers in een nieuw jasje steken. De enige uitzondering daarop vormt naar mijn idee Joe Cocker in de popwereld die aan een aantal popklassiekers een volstrekt eigen draai heeft gegeven. Maar dat is een uitzondering.

Uiteindelijk gaat het erom of zangeres, begeleidende musici en de productieleiders een CD weten af te leveren die entertaining en swingend is. En daarin is men voor het entertaining gedeelte voor het volle pond geslaagd. Met een geconcentreerd zingende Dasha, een geweldig team musici en mooie arrangementen van Dasha en Peter Beets is het zeker entertaining.

Qua swing is er werk aan de winkel naar mijn oordeel. Swing is een niet te omschrijven begrip want er zijn geen definities en geen spelregels. Het is er of het is er niet en je kunt het maar zeer ten dele leren. Op deze CD moet de swing vaak van de musici komen en te weinig nog van Dasha. Maar ze heeft zeker het potentieel en het inzetten van meer top of the notes singing door middel van minder ademhalingsmomenten waardoor noten “over de maat heen” worden getild en het inzetten van glissando’s zijn beproefde middelen om meer swing, althans technisch, te bereiken.

In ieder geval mogen we blij zijn met deze mooie productie en drie kwartier luisterplezier. Bovendien is de CD uitgevoerd met een uitstekend begeleidend boekje met veel informatie en adembenemende foto’s van Dasha. Wat wil een mens nog meer ?

Quality Time – Dasha Skorokhodova – Maxanter Records – MAX CD 75969

0 Responses to “Recensie: Dasha Skorokhodova met Quality Time”