25
mrt
11

Recensie: Toots Thielemans Live !

Jazzvrienden en vriendinnen, deze recensie schreef ik voor het HiFi Video Test Magazine – HVT 3/2011.

Bij de naam van Jean “Toots” Thielemans moet ik willekeurig en onwillekeurig terugdenken  aan een persiflage van Andre van Duin op de onvolprezen Willem Duys. Op de bekende zondagochtend fluisterstem van Willem en navenante lyriek kondigde van Duin zes nummers achter elkaar aan die alle zes, hoe kan het anders, van “mijn goede vriend Jean Toots Thielemans”  waren. Duys zat zelf in de zaal en kon er smakelijk om lachen. Maar het is zeker Duys’ verdienste dat in de jaren zeventig van de vorige eeuw de muziek van Toots op de kaart kwam te staan. De grand old man Toots, inmiddels een tachtiger, is een van die voorbeelden van musici die op hoge leeftijd nog immer uitstekend muziek maken. En er zijn zoveel voorbeelden, dat kan geen toeval zijn en bewijst dat muziek ons jong houdt.

Op Challenge Records verscheen de CD “Toots Thielemans Live”  met het European Quartet bestaande uit Toots zelf, Karel Boehlee op piano, Hein van de Geyn op bas en Hans van Oosterhout op drums. Dit uitnemende gezelschap had tijdens de jaren vanaf 2006 toen er flink werd getourd een groot aantal live opnames laten maken door technicus Chris Weeda. Dat leverde een prachtige selectie opnames op waarvan elke muziekliefhebber in de breedste zin van het woord kan genieten.

Voor de muziek van Toots hoef je niet per se een jazzliefhebber te zijn. Toots’ muziek is universeel want het komt rechtstreeks uit zijn hart en raakt je direct door zijn intense spel en uitgekiende benadering van thema’s, motieven en dynamiek. Als je dan ook nog wordt begeleidt door bovengenoemde klasbakken dan is dat per definitie een garantie voor een uitmuntend muzikaal product. Zo ook deze productie.

Er is gekozen voor een aantal prachtige sfeerstukken zoals I Loves You Porgy als intro op Summertime van de gebroeders Gershwin. Met name het laatste nummer is in een mooi 6/8 maat, afgewisseld met 4/4 maat jasje gestoken met hier en daar dubbele tempi om de platgetreden paden van dit nummer te vermijden. Uiteraard komen ook Toot’s commerciële succesnummers langs zoals Circle of Smile (het Baantjer thema), Theme of Midnight Cowboy en natuurlijk Bluesette.

Een prachtige productie, warm opgenomen met live publiek en zeer geïnspireerde musici. Een dergelijk pronkstuk mag eigenlijk bij geen enkele muziekliefhebber ontbreken.

Toots Tielemans Live – European Quartet – Challenge Records CHR 70160.

===================================================================