16
nov
11

Norman Granz – The Man Who Used Jazz for Justice (2)

Norman Granz (1918 - 2001)

Op 2 November j.l. berichtte ik over het recent verschenen  boek “Norman Granz – The Man Who Used Jazz for Justice”. Een fascinerend verhaal over een jazzgigant die zelf geen noot speelde. Maar als promotor van de Jazz At The Philharmonic concerten en tournees, platenproducer en oprichter van o.a. Verve en Pablo Records en  en manager van Ella Fitzgerald en Oscar Peterson, zette Granz zo’n beetje in zijn eentje jazz op de wereldkaart. Bovendien was hij een actief  strijder tegen racisme en vocht voor gelijke rechten van de zwarte muzikanten die voor hem werkten. Zijn liefde voor de jazz en strijd voor gelijke rechten wist hij te combineren met een groot zakelijk inzicht dat hem tot een van de weinige miljonairs in de jazzwereld maakte. In een korte serie blogposts  zal ik uit het boek een aantal belangrijke gebeurtenissen beschrijven van dit unieke stuk jazzgeschiedenis.

Norman Granz (afkorting van Granzinski) werd op 6 Augustus 1918 geboren als zoon van  joodse immigranten van Russische afkomst en groeide op in Los Angeles. Zijn  ouders waren niet streng orthodox maar er werd kosher gekookt en elke morgen om 06.00 werd er gebeden en vrijdagavond gingen de kaarsen aan. Granz had een normale jeugd, doorliep highschool en zat enige tijd op de University of California maar dat werd geen succes. Hij nam diverse baantjes en op een dag in 1939 hoorde hij Coleman Hawkins’ versie van “Body and Soul”. Dat was een bekend nummer in 1930 geschreven door Johnny Green en was eerder vertolkd door o.a. Louis Armstrong en Benny Goodman. Maar over de Hawkins versie zei Granz: “It kind of grabbed hold of me. I think too that the more I listened, the more I found, which is really I think the mark of good jazz: that you keep finding things” Jazzmuziek werd Granz’ grote levenslange passie. Op de YT film staat de versie van Coleman Hawkins uit 1939 met een geheel eigen interpretatie die het nummer beroemd maakte als jazzstandard.

On November 2 last I wrote a blogpost about the book “Norman Granz – The Man Who Used Jazz for Justice” which book has recently been published. A fascinating story about a jazz giant who himself could not play any instrument at all. But as promotor of the Jazz At The Philharmonic” concerts and tours, record producer, founder of Verve and Pablo Records, business manager for Ella Fitzgerald and Oscar Peterson, he more or less  put jazz music personally on the forefront of music worldwide. He was an active advocate for equal rights for black musicians who worked for him. Granz combined his love for jazz and the battle against racism with an outstanding business talent which made him one of the few millionaires in the jazz scene. Based on the book I will describe important episodes of this unique part of jazz history in a short series of blogposts.

Norman Granz (abbreviation for Granzinski) was born August 6 1918 as son of Jewish immigrants from Russian origin and raised in Los Angeles. His parents were not Orthodox but meals were prepared kosher, they prayed every morning at 06.00 and on fridaynight the candles were lit. Granz had a normal youth, went to highschool and started studying at the University of California  but that did not work out. He had several jobs in Los Angeles and one day in 1939 he heard Coleman Hawkins’ version of “Body and Soul”. That was a well known song which had been written in 1930 by Johnny Green and recorded by, amongst others, Louis Armstrong and Benny Goodman. About the Hawkins version Granz said: “It kind of grabbed hold of me. I think too that the more I listened, the more I found, which is really I think the mark of good jazz: that you keep finding things”. Jazz music became Granz’ lifelong passion.  The attached YT film shows the original 1939 Coleman Hawkins interpretation which made the song a famous jazz standard.


0 Responses to “Norman Granz – The Man Who Used Jazz for Justice (2)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


Follow Bob's Jazz Blog. on WordPress.com

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Voeg je bij 313 andere volgers

About Bob Van Eekhout

Bob van Eekhout drummer Jazz Trio JazzTraffic

Nederlands Jazz Archief

Logo Nederlands Jazz Archief

Van-Ons.nl WordPress Development

Van-Ons.nl WordPress Development & Training

JazzTraffic Trio. Uw Jazzband voor een gezellige sfeer en goede achtergrondmuziek

Jazz Trio JazzTraffic

%d bloggers liken dit: