20
nov
11

Norman Granz: The Man Who Used Jazz for Justice (4)

Na twee jaar jamsessies georganiseerd te hebben in het clubcircuit besloot Norman Granz een groot evenement te organiseren in het Philharmonic Auditorium in Los Angeles waar ruim tweeduizend toeschouwers in konden. Hier hebben de concerten hun naam aan te danken toen de drukkerij  uit zichzelf besloot de naam “Jazz At The Philharmonic”  te hanteren zodat het beter op posters en folders paste. Al snel werden de concerten aangeduid met de afkorting JATP. Het concert vond plaats op 2 Juli 1944. Granz bleek niet alleen een uitmuntende organisator en impressario maar ook een programmeur met groot gevoel voor entertainment. Hij de liet de musici artistieke vrijheid maar ontwikkelde een vaste opbouw in de programma’s waarvan de elementen de verschillende kanten van de jazz lieten zien. De sessies werden altijd geopend met een Blues set en de standard C-Jam Blues van Ellington, uitgevoerd door vaste JATP musici. In dit filmpje een voorbeeld van die opening uit de Nat Cole Show, met de JATP kern bestaande uit  Roy Eldridge (trompet), Flip Philips en Illinois Jacquet (tenorsax) samen met het Oscar Peterson Trio met Ray Brown op contrabas en Herb Ellis op gitaar. Met een opmerkelijk creatieve solo van drummer Jo Jones. Let op de achtergrond als Flip Philips soleert want daar is een zwart-wit Nederlandse poster van JATP te zien !

After having organised jamsessions for two years in The Trouville  Club Norman Granz decided to organise a big event in The Philharmonic Auditorium in Los Angeleswhich facilitated more than two thousand jazz fans. The name “Jazz At The Philharmonic” was found when the printer took it upon himself to edit the name in order to have it fit on the posters en flyers. Very soon the concerts were abbreviated to JATP. The concert was held on July 2nd 1944. It turned out that Granz was not only an outstanding organiser and impresario but also a a programmer with a great feeling for entertainment. He gave the musicians  complete artistic freedom but developed a routine concept, of which the elements were a showcase of different jazz styles.The sessions were always opened with a Blues set and the standard C-Jam Blues of Duke Ellington, played by regular JATP musicians. In the below YT video of the Nat Cole Show an example of that opening with the core JATP musicians like Roy Eldridge (trumpet), Flip Philips and Illinois Jacquet (tenorsax) together with Oscar PetersonTrio with Ray Brown on double bass en Herb Ellis on guitar. With a remarkable creative solo by drummer Joe Jones. Please note on the background a Dutch JATP poster during the solo’s of Philips and Jacquet !.

Bron / Source: Hershorn, Ted  – Norman Granz – The Man Who Used Jazz for Justice – Univerity of California Press 2011 – ISBN 978-0-520-26782-4


0 Responses to “Norman Granz: The Man Who Used Jazz for Justice (4)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


Follow Bob's Jazz Blog. on WordPress.com

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Voeg je bij 313 andere volgers

About Bob Van Eekhout

Bob van Eekhout drummer Jazz Trio JazzTraffic

Nederlands Jazz Archief

Logo Nederlands Jazz Archief

Van-Ons.nl WordPress Development

Van-Ons.nl WordPress Development & Training

JazzTraffic Trio. Uw Jazzband voor een gezellige sfeer en goede achtergrondmuziek

Jazz Trio JazzTraffic

%d bloggers liken dit: