14
dec
11

Norman Granz takes Jazz at the Philharmonic on tour.


JATP on tour with a.o. Ella Fitzgerald, Gene Krupa (front in the middle), Buddy Rich (behind Ella), Norman Granz (behind Buddy), Oscar Peterson (with hat on the staircase) and Ray Brown (top of the staircase)

After organizing a small tour in January 1946 which failed because JATP was unknown outside of Los Angeles, Norman Granz organised a second tour in April 1946. He  was better prepaired this time and it became a big succes. The tour started in Los Angeles and was announced as ‘The Battle of Saxes” with saxofonists Willie Smith, Coleman Hawkins, Charlie Parker and Lester Young. Organising a tour with a mixed ensemble was a challenge for Granz who only arranged venues, hotels and restaurants that would allow black and white musicians. In his contracts Granz  introduced by default a clause that said: “it is the essence of this agreement that there is to be no discrimination whatsoever in the sale of tickets and there is to be no segregation of white from Negroes”. That became less of a problem when the tours started to be financially succesful but in Southern states there were venue owners that refused to accept the contract clause. Granz made sure that the musicians were well paid, had the best hotels and restaurants and transportation was by air as much as possible. On the YT video  you can hear the opening night of this tour with the “Battle Of Saxes” in George Gershwin’s “I Got Rythm”.

Nadat hij in 1946 een kleine tournee organiseerde die mislukte omdat JATP buiten Los Angeles niet bekend was, organiseerde Norman Granz een tweede tournee in April 1946. Deze keer was hij beter voorbereid en het werd een groot succes. De tour startte in Los Angeles en werd aangekondigd als “The Battle of Saxes” met de saxofonisten Willie Smith, Coleman Hawkins, Charlie Parker en Lester Young. Het organiseren van een tournee met een gemengd gezelschap was een uitdaging voor Granz die zalen, hotels en restaurants alleen regelde als die zowel zwarte als blanke musici toelieten. Granz introduceerde in zijn contracten een standaardclausule: “ de essentie van dit contract is dat er bij de verkoop van kaartjes op geen enkele wijze gediscrimineerd zal worden en er geen  scheiding zal zijn tussen blanken en negers”. Dat probleem werd minder nadat de tournee’s financieel succesvol werden maar in de Zuidelijke staten waren zaaleigenaren die de clausule niet accepteerden. Granz zorgde ervoor dat de musici goed betaald werden, dat ze de beste hotels en restaurants hadden en het vervoer ging zoveel mogelijk door de lucht. Op de YT video is de opening van de tournee te horen met “The Battle of Saxes” in George Gershwin’s “I Got Rythm”.

Bron / Source: Hershorn, Ted  – Norman Granz – The Man Who Used Jazz for Justice – Univerity of California Press 2011 – ISBN 978-0-520-26782-4


0 Responses to “Norman Granz takes Jazz at the Philharmonic on tour.”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


Follow Bob's Jazz Blog. on WordPress.com

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Voeg je bij 313 andere volgers

About Bob Van Eekhout

Bob van Eekhout drummer Jazz Trio JazzTraffic

Nederlands Jazz Archief

Logo Nederlands Jazz Archief

Van-Ons.nl WordPress Development

Van-Ons.nl WordPress Development & Training

JazzTraffic Trio. Uw Jazzband voor een gezellige sfeer en goede achtergrondmuziek

Jazz Trio JazzTraffic

%d bloggers liken dit: