12
Mrt
13

Herinneringen aan accordeonist Harry Mooten (1).

Harry Mooten en Bob van Eekhout

The Four Windmills in 1949 in Jazzclub Sheherazade, Wagenstraat, Amsterdam. V.l.n.r. Bob van Venetië, Harry Mooten, Bob van Eekhout Sr., Wim Kroon.

Zo af en toe blader ik door het fotoalbum van mijn vader Bob van Eekhout Sr. die ruim 45 jaar beroepsmusicus was. Dat leverde al aardige verhalen en blogartikelen op over Eddie Christiani, de Ernst van ’t Hof Bigband en drummer Jan Engels (vader van John), accordeonist Johnny Meijer en drummer Joop Korzelius.

Die verhalen leveren een aardig tijdsbeeld op van musici in de amusements sector tijdens de jaren 1940 – 1960 toen je als goede beroeps nog een meer dan gemiddeld goede boterham kon verdienen. Overdag radiouitzendingen of plaatopnames en ’s avonds spelen in clubs, bars en danszalen toen  overal nog levende muziek was, zeker in Amsterdam.

The Four Windmills

Bovenstaande foto dateert uit 1949 toen een orkest met de naam “The Four Windmills” was geformeerd en optrad in de meest notoire jazzclub van Nederland, de”Sheherezade”  in de Wagenstraat in Amsterdam.  De bezetting bestond uit v.l.n.r. Bob van Venetië (tenorsax, klarinet en viool), Harry Mooten (accordeon, piano), Bob van Eekhout Sr. (drums, piano, contrabas) en Wim Kroon (contrabas en accordeon).

Het was in die dagen heel gewoon dat beroepsmusici veel tijd en studie staken in het spelen van meerdere instrumenten. Daarmee kon een “allround” orkest worden geformeerd maar wat belangrijker was, je kon als musicus je kansen op werk vergroten als je op meerdere instrumenten inzetbaar was.

Op de foto ziet U achter de piano accordeonist Harry Mooten (1928 – 1996), die later grote bekendheid zou krijgen als bepalend voor de sound van het orkest van Harry Bannink en als de ‘Grote Grijze Geitenbreier”in de TV serie “De Film van Ome Willem”.

De schoenmaat van Harry

Maar als bij ons thuis het gesprek ging over Harry, dan ging dat niet over zijn muziek maar over zijn grote voeten. Dat zat zo. Het orkest speelde in de zomermaanden van 1950 in Noordwijk en het was voor die tijd normaal dat vrouw en kinderen mee gingen waar de musici speelden, een waar nomadenbestaan.

Overdag ging de hele club musici met aanhang naar het strand en ging de badkleding aan en de sokken uit. Toen bleek dat Harry beschikte over een paar voeten van het type superschuit. Als kind vergeet je zoiets nooit meer en elke keer als ik een foto van Harry zie dan denk ik aan…… juist.

Maar hij was natuurlijk een fantastische muzikant waarover volgende aflevering meer. Gelukkig zijn er nog opnames van Harry bewaard gebleven op You Tube.


0 Responses to “Herinneringen aan accordeonist Harry Mooten (1).”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


Follow Bob's Jazz Blog. on WordPress.com

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 307 andere volgers

About Bob Van Eekhout

Bob van Eekhout drummer Jazz Trio JazzTraffic

Nederlands Jazz Archief

Logo Nederlands Jazz Archief

Van-Ons.nl WordPress Development

Van-Ons.nl WordPress Development & Training

JazzTraffic Trio. Uw Jazzband voor een gezellige sfeer en goede achtergrondmuziek

Jazz Trio JazzTraffic

%d bloggers liken dit: