02
Nov
15

Boy Edgar – Het dubbelleven van een alleskunner.

Boy Edgar Het dubbelleven van een alleskunner Melzer KlompBoy Edgar de man die niet kon en wilde kiezen.

“Die mensen hebben geen recht op zo’n prijs. Edgar is een hersenspecialist en bedrijft jazz als hobby. Dat is prachtig maar hij doet in feite niets voor de jazz”.

Aldus een uitspraak van Rita Reys, opgetekend in het boek over alleskunner Boy Edgar nadat deze in 1964 De Grote Prijs van de Nederlandse Jazz was toegekend.

Wat als lezer en jazzliefhebber van het boek blijft hangen is of Edgar wel zo’n alleskunner was. Een voortijdig gestrande medisch wetenschappelijke carrière, een orkest dat internationaal niet kon scoren, een middelmatig musicus, een zeer turbulent privéleven en uiteindelijk een droevig einde van de hoofdpersoon.

Allereerst het boek. Uitstekend en vlot lezend boek dat op efficiënte wijze de drie kanten van Boy Edgar schetst als medicus, musicus en als privé persoon. En dat wordt goed ondersteund met korte beschrijvingen van de belangrijkste historische gebeurtenissen in de beschreven tijdsperiode.

Doordat er gelukkig nog vele personen in leven zijn die Boy Edgar kunnen beschrijven in allerlei (bijzondere) situaties en doordat de schrijvers Marie-Claire Melzer en Marieke Klomp die wetenswaardigheden geïnspireerd hebben kunnen verwerken, is het boek zeer levendig en tot de verbeelding sprekend.

Dan Edgar als musicus/ arrangeur. Het is zonder enige twijfel duidelijk dat Boy Edgar met zijn persoonlijkheid en charisma een stempel heeft gedrukt op de toenmalige Nederlandse jazz scene. Met de nadruk op Nederlands want daarbuiten kon het orkest geen potten breken.

Maar hij was ondernemend, creatief, had lef, schreef bijzondere arrangementen en kon vele deuren geopend krijgen die voor een “normale” musicus gesloten zouden blijven.

Maar een orkest van de omvang van zijn bigband vereist ook een organisator, zoals de orkesten van André Rieu en het Glenn Miller Orchestra van Wil Salden die wel kennen. Dus naast een musical director een zakelijk manager. Zoals bijvoorbeeld ook Norman Granz die rol vervulde met zijn Jazz At The Philharmonics concept.

Boy Edgar verenigde die functies en dat werd uiteindelijk geen groot succes. Want naast zijn  rol als orkestleider wile hij ook een medische carrière opbouwen, Als je het boek leest kom je tot de conclusie dat als hij een keuze had gemaakt, hij ofwel een uitstekend medicus ofwel een uitstekend orkestleider was geworden.

Het werd nu geen van beide.

Wat de betekenis van Boy Edgar voor de Nederlandse jazz scene is geweest is in feite irrelevant. Boy Edgar deed het op zijn manier, gaf kleur en invulling aan het concept van een Nederlandse bigband, hij gaf aankomende jazz musici een kans, hij zorgde voor de eerste subsidies, liet prachtige arrangementen na en was daarnaast gewoon een mens.

Melzer, Marie – Claire, Klomp Marieke: Boy Edgar – Het dubbelleven van een alleskunner – Cossee Amsterdam – ISBN 978-90-5936-588-9.

 


0 Responses to “Boy Edgar – Het dubbelleven van een alleskunner.”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


Follow Bob's Jazz Blog. on WordPress.com

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 307 andere volgers

About Bob Van Eekhout

Bob van Eekhout drummer Jazz Trio JazzTraffic

Nederlands Jazz Archief

Logo Nederlands Jazz Archief

Van-Ons.nl WordPress Development

Van-Ons.nl WordPress Development & Training

JazzTraffic Trio. Uw Jazzband voor een gezellige sfeer en goede achtergrondmuziek

Jazz Trio JazzTraffic

%d bloggers liken dit: